"CIVITAS DEI UNUS DOLOR".
Od 7 marca do 4 kwietnia w Galerii Kronika będzie można oglądać wernisaż Maxa Hexera (Jerzy Truszkowski) o tytule "CIVITAS DEI UNUS DOLOR". Dodatkowo na otwarcie, w piątek 7 marca o godzinie 1800 wernisaż zostanie połączony z koncertem.
Kurator wystawy: Katarzyna Bochenek
Współpraca: Sebastian Cichocki
Jerzy Truszkowski (ur. w 1961 roku, Warszawa) jest jednym z najbardziej wszechstronnych i oryginalnych twórców, związanych z polskim nurtem sztuki krytycznej. Truszkowski uprawia malarstwo, performance, zajmuje się fotografią i video-art, jest poetą i muzykiem oraz krytykiem i teoretykiem sztuki (jego teksty publikowały m. innymi: "Obieg", "Exit", "Magazyn Sztuki", "Format", "Gazeta Malarzy i Poetów", "Arteon", internetowy "Raster"). Ukończył studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (filozofia teoretyczna), oraz Wydziale Wychowania Plastycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W czasie studiów prezentował działania artystyczne, które dokumentował na fotografiach i filmach 8 mm, malował napisy na murach, grał w punk-rockowych zespołach itp. Od 1978 roku zajmuje się performance – był jednym z polskich reformatorów tej dyscypliny artystycznej w Polsce, wpisując ją w szczególny narodowo-społeczny kontekst. Jego performances miały często gwałtowny, brutalny charakter i wiązały się z samookaleczeniem artysty (tak jak w przełomowym dla twórczości Truszkowskiego wystąpieniu "Pożegnanie Europy", podczas którego artysta ubrany w wojskową furażerkę ojca wycinał na swoim ciele chirurgicznym skalpelem symbole religijne, czy też w cyklu performances "Krwawa msza" zrealizowanych podczas pobytu twórcy w Japonii). Charakterystyczną cechą wczesnych wystąpień performerskich Truszkowskiego były prezentujące różne zagadnienia tzw. "tablice poglądowe", same w sobie stanowiące autonomiczne dzieła (m. innymi: cykle "Nihilizm intelektu", 1980-1985, "Słownik jest podstawą komunikacji", 1984-1986, "Somnambuliczny system symboliczny", 1985). Jerzy Truszkowski współtworzył różne grupy muzyczno-plastyczne, najbardziej znaną z nich była grupa STERNENHOCH (1986-1989) w którego skład wchodzili oprócz niego Zbigniew Libera, Anna Nowak "Mirosawa", Jacek Rydecki (wspomagani przez inne osoby w zależności od miejsca prezentacji). Ich wystąpienia związane były często z action painting - wspólnie malowano ogromnych rozmiarów płótna.
Od 1983 Jerzy Truszkowski był związany z kręgiem Galerii BWA w Lublinie, jednocześnie współtworzył wydarzenia artystyczno-towarzyskie Kultury Zrzuty, ugrupowania działającego w Łodzi, które wydawało pisma "Tango" i "Halo Halo". Jego twórczość ma wyraźny społeczno-polityczny kontekst, wynika z wieloletnich działań o podłożu kontestacyjnym, walki z wszelkimi totalitaryzmami i ograniczaniem wolności wypowiedzi artystycznej. Na jego twórczość wpływ wywarli także Andrzej Partum (teoria nihilizmu pozytywnego) i Stanisław Ignacy Witkiewicz (Truszkowski poświęcił mu swoją pracę magisterską). Artysta czerpał też nieraz, szczególnie w pracach malarskich, ze świata symboliki orientalnej (fascynowała go idea Euroazji). Anarchistyczno-wywrotowe podteksty sztuki Truszkowskiego w latach 80-ych sprawiły, że stał się on twórcą "niewygodnym" - mimo swoich wszechstronnych zainteresowań i niezwykłej aktywności na polu działań artystycznych dwukrotnie (w 1986 i 1988 roku) odmówiono mu nadania statusu artysty, jednak już 4 lata później otrzymał swoje pierwsze stypendium z Ministerstwa Kultury i Sztuki. W 1998 roku powstało w Warszawie SASI - Stowarzyszenie Artystów Sztuk Innych - w ramach którego Jerzy Truszkowski prowadzi wraz z Ewą Mikinią "prywatną instytucję alternatywną" - Instytut Sztuki Krytycznej. Truszkowski angażuje się także mocno w promocję sztuki polskiej i jej lepszego zrozumienia, poprzez działalność piśmienniczą i kuratorską. Był m. innymi autorem książki "Sztuka krytyczna w Polsce. Część 1: Kwiek. Kulik. KwieKulik. 1967-1998" i kuratorem pośmiertnej wystawy Andrzeja Partuma.
Jerzy Truszkowski pokaże w marcu 2003 roku w galerii KRONIKA cykl swoich najnowszych prac malarskich i fotograficznych zabranych pod hasłem
"CIVITAS DEI UNUS DOLOR", będących autorską, oryginalną wypowiedzią artysty na temat współczesnej kultury masowej, nihilizmu, ekonomii i amoralnej władzy podpartej siłą nabywczą pieniądza. Wystawę w Bytomiu otworzy koncert Jerzego Truszkowskiego i jego nowego zespołu.
Opracował: Sebastian Cichocki